Sömn

Nu har vi kommit till det tredje trappsteget i livsstilstrappan och det är sömnen. Det är alltså oerhört viktigt med en bra sömn för hälsan. Under sömnen återhämtar sig dina celler – de fyller på och bygger upp. Sömn är alltså återhämtning och uppbyggnad.

Vad händer i kroppen när du sover dåligt: det utsöndras mer av hugershormonet Ghrelin vilket gör att du blir hungrigare under dagen om du sovit dåligt på natten. Ämnesomsättningen sjunker och sötsuget ökar. Sömnbrist är också stressande för kroppen, så mer kortisol utsöndras. Sömnbrist är något som ökar i samhället. Det allt högre tempot, kravet på att ständigt vara nåbar och tillgänglig tillsammans med höga krav på perfektion i både arbets- och privatliv. Kortisolnivåerna som normalt ska sjunka under eftermiddagen gör inte detta utan hålls på en hög nivå fram till kvällen. Det är då du ska varva ner och somna skönt, men med mycket kortisol i blodet kommer dina tankar att snurra i huvudet när du försöker somna. Och ju mer man försöker somna, desto mer frustrerad blir man av att inte kunna det och desto svårare blir det.

10 tips för bättre sömnvanor:

  1. Ha det svalt och mörkt i sovrummet
  2. Gå och lägg dig före 23.00
  3. Varva ner minst 2 timmar innan sängdags. Ingen dator, TV eller träning
  4. Vistas mer än 30 minuter per dag i dagsljus
  5. Drick inte kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker efter kl. 15.00 på eftermiddagen
  6. Ta gärna ett varmt bad innan du lägger dig
  7. Träna inte hårt på kvällen
  8. Drick rogivande grönt te på kvällen
  9. Lyssna på avslappnings-CD sent på kvällen, eventuellt avslappnande musik
  10. Tänd inte lampan på kvällen

Jag har ibland svårt att sova beroende på min smärta som stör mig men de tips som har hjälpt mig mest är att jag alltid går ut och går på lunchen när jag jobbar. Då får jag dagsljus varje dag. Dessutom lägger jag mig inte och vilar på lediga dagar även om jag sovit dåligt på natten. Jag accepterar att jag är lite extra trött och så brukar jag sova mycket bättre nästa natt. Jag lyssnar alltid på en bok när jag ska sova eller om jag vaknar på natten, det hindrar mina tankar från att snurra runt, runt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s