Glöm inte hjärnan

Jag har skrivit om maten och om motionen. Men det är även väldigt viktigt att hålla hjärnan i trim. Hjärnan behöver stimulans och rätt bränsle för att vi ska må bra. I boken ”åldrantets gåta” räknas några viktiga punkter upp:

Motionera regelbundet, gärna aerobics som ger många sorters stimulans. Den som motionerar minst tre gånger i veckan minskar risken för demens med en tredjedel.

Ät mindre. Men se till att få i dig alla nödvändiga näringsämnen. Hungerkänslor stimulerar hormoner som skapar nya nervbanor i hjärnan, troligen för att vi ska kunna hitta mat.

Undvik socker och andra snabba kolhydrater. Ät mat av Medelhavstyp som även innehåller fleromättat fett, gröna bladgrönsaker, nötter, baljväxter, fisk och kött ibland. Välj färsk och lågt processad mat ex. fullkorn.

Ät fet fisk som lax, makrill eller strömming tre gånger i veckan från medelåldern.

Läs, planera, lös problem. Håll hjärnan aktiv hela livet.

Träffa vänner. Träna hjärnan genom att vara socialt aktiv.

Undvik fetma, håll koll på blodtrycket och gör det redan från unga år.

Tre koppar kaffe om dagen har visat sig ha en viss skyddande effekt mot demens.

Gå ut i solen så att kroppen bildar D-vitamin.

Vitamin B12 brist är ganska vanligt hos äldre och kan försämra minnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s